Návrh podľa AFISP rozširuje okruh regulovaných subjektov, ktoré sú
povinné platiť osobitný odvod o novú skupinu osôb vykonávajúcich svoju
činnosť na základe povolenia vydaného alebo udeleného Národnou bankou
Slovenska (NBS). Do tejto kategórie patrí aj veľké množstvo malých a
stredných slovenských firiem, ktoré poskytujú finančné sprostredkovanie a
finančné poradenstvo.
"Dôrazne sa ohradzujeme voči takémuto neprehľadnému legislatívnemu
procesu a doslova náhodnému prijímaniu zákonov s dopadom na
podnikateľské prostredie. Je to v rozpore so všetkými sľubmi vlády a jej
programovým vyhlásením, ku ktorému sa mnohí poslanci zaviazali. Aj keď
návrh zákona môže byť teoreticky schválený už o dva až tri dni, my stále
nevieme, ako bude vlastne jeho finálne znenie vyzerať, pričom má
nadobudnúť účinnosť už dňom vyhlásenia. Takto sa v podnikaní fungovať
nedá," povedal predseda predstavenstva AFISP Martin Lancz.
Asociácia preto opätovne upozorňuje poslancov NR SR na viacero závažných
skutočností týkajúcich sa tohto legislatívneho návrhu, ktorý však
zasiahne viacero odvetví a podľa posledných informácií aj banky, napriek
prísľubom zo začiatku pandémie.
AFISP navrhuje ako najideálnejšie riešenie úplne vypustiť bod, ktorý
upravuje povinnosť osôb podnikajúcich na základe povolenia vydaného
alebo udeleného NBS platiť odvod. Taktiež však vidí dve kompromisné
riešenia, ktoré minimalizujú negatívne dosahy, budú spravodlivejšie voči
podnikateľskému prostrediu, zohľadnia rast cien od roku 2012, keď
pôvodný zákon vznikol a zároveň zabezpečia potrebné výnosy na
financovanie prosociálnych opatrení štátu, ktorými sa prijatie odvodu
obhajuje.
"Sumu výsledku hospodárenia, od ktorej vzniká povinnosť platiť odvod,
navrhujeme zvýšiť zo súčasných troch miliónov eur na sumu päť miliónov
eur z regulovanej činnosti, čím by sa zabezpečil výnos od skutočne
nadpriemerne zarábajúcich firiem a zohľadnil sa vývoj inflácie od roku
2012. Nie je spravodlivé operovať dnes s hranicou troch miliónov eur,
keď bola použitá za okolností platných 10 rokov dozadu," vysvetlil Lancz.
AFISP alternatívne navrhuje nevychádzať pri výpočtoch z hrubého zisku
pred zdanením, ale skôr ako základ pre výpočet odvodu použiť rozdiel
medzi výsledkom hospodárenia a hranicou päť miliónov eur z regulovanej
činnosti.